Nästa talare, herr Neander

Något som också bevisades då jag talade med toastmastern efteråt. Han sa att de flesta föranmälda talare var kvinnor, de som däremot inte var föranmälda var uteslutande killar. Killar och män som i stundens hetta och infall - stärkta av alkohol - ville säga några ord. Det blev, i de flesta fall och för att uttrycka mig diplomatiskt, inget vidare.

Jag har gått en utbildning i presentationsteknik

Är jag då inte medveten om att det är svårt att hålla tal och skulle jag göra det bättre själv? Jo, jag vet att det är jobbigt att ställa sig upp inför en publik och tala - och ja, jag är faktiskt bättre än de flesta. Det säger jag inte skrytsamt, jag säger det baserat på det faktum att jag gått en kurs i presentationsteknik. Den utbildningen gav extremt mycket. Faktum är att det knappt spelar någon roll vad man säger - det mesta handlar om hur man säger det.

Presentationsteknik handlar om att förstärka och fånga upp åhörarnas uppmärksamhet - oavsett ämne. På bröllopet blev det väldigt tydligt att vissa som hade bra historier misslyckades med att göra dessa intressanta, och det blev även tydligt att det motsatta faktiskt också ägde rum.

Hur ska man göra för att lyckas?

Jag tänkte rada upp några tips om hur du ska lyckas som talare. Innan dess så finns det en talare som jag skulle vilja framhålla som en förebild: Barack Obama. Det finns ingen som verkar så trygg på scen, ingen som är så lugn, cool och som kan förmedla ett budskap med pondus. Det spelar ingen roll om det handlar om en krigsförklaring eller om ett vardagligt ärende - Obama fångade alla i ett rum och tittare framför tvn. Jämför det med Donald Trump som ideligen forcerar fram poänger, som läser innantill och som inte drar sig för att förnedra och förlöjliga meningsmotståndare genom gester och genom sitt kroppsspråk. Ett betyg på hans presentationsteknik, hämtad från hans egen vokabulär: Sad.

Mina tips då? Här kommer några som kan hjälpa dig att nå din publik:

  • Förbered dig innan. Hur långt är ditt tal? Finns det någon som kan lyssna innan och ge omdömen, komma med förslag och kanske lägga upp det lite annorlunda? Se till att du kan ditt tal och slipper läsa innantill. Stödord ska räcka som säkerhet.
  • Ta det lugnt. Många ser ett tal som en sprint och blir därför forcerade, talar för snabbt och missar uppenbara poänger. Du har en viss tid på dig, det är sant - och därför är det viktigt att du vet hur långt ditt tal är. Då du talar så ska du vara trygg i att du kommer att nå mållinjen. Ta det lugnt, andas med magen och se din publik i ögonen.
  • Tala tydligt. Höj rösten lite högre än normalt. Du ska inte skrika och du ska inte mumla. Tala som vanlig, men lite högre.
  • Våga pausera. Har du ett skämt eller en poäng som du vill få fram. Ge den tid att sjunka in. Våga ta kortare pauser i ditt tal; det framhäver ditt budskap tydligare och det ger åhörarna en chans att andas. Dock: det ska flyta på också. Ett tal med för många pauser blir långrandigt.
  • Från hjärtat. Vid ett bröllop så ska du verkligen visa för alla i vilket syfte talet hålls: av kärlek för brudparet. Visa att du är rörd, tacksam och stolt över att vara gäst. Visa, kort sagt, lite känslor.
22 Nov 2018

Här på ninaruthstrom.se skriver vi om feminism på riktigt och hur du kan applicera den i vardagen.